- Tento článok informuje, ako zabiehať repasované motory, ktorý odporúča renomovaný výrobca piestov Kolbenschmidt.
- Aké chyby môžeme urobiť pri zabiehaní motora?
- Môže po namontovaní motor na voľnobežných otáčkach bežať niekoľko hodín?
- Aké poškodenia môžu vzniknúť?
Veľa autoservisov a majiteľov repasovaných motorov používa nesprávny spôsob zabiehania repasovaného motora. Po montáži nechajú bežať motor niekoľko hodín na voľnobežných otáčkach v domnienke, že je to šetrná metóda zabiehania, nakoľko motor nie je zaťažený a vyhnú sa tak jeho poškodeniu. V skutočnosti je to úplne naopak. Dlhé zabiehanie na voľnobežných otáčkach ja absolútne škodlivé! Tento spôsob môže spôsobiť nadmerné opotrebenie alebo poškodenie.
Pri zabiehaní motora na nízkych otáčkach nastávajú tieto problémy :
- V dôsledku nízkych otáčok olejové čerpadlo nevytvára dostatočný tlak, čím do mazacích miest neprivádza dostatok oleja.
- Ložiská nie sú dostatočne mazané a chladené. Nečistoty po brúsení sa nevymývajú z klzných ložísk.
- Steny valca nie sú dostatočne mazané, mikročastice po brúsení nie sú vyplavené, v dôsledku čoho vznikajú poškodenia.
- Pri nízkych otáčkach nie je piest zospodu ostrekovaní dostatočným množstvom oleja, čo má za následok nedostatočné mazanie piestneho čapu a tiež pridieranie piestu o stenu valca.
- Turbodúchadlo je zle mazané a už po 20 minútach jazdy na voľnobehu ho poškodzuje a to nielen pri zábehu, ale aj pri normálnej prevádzke motora.
- Komponenty, ako sú ventily, vačkové hriadele a vahadlá, umiestnené najďalej od olejového čerpadla, sú mazané malým, alebo žiadnym množstvom oleja.
- Pri voľnobehu piestne krúžky úplne netesnia. Horúce výfukové plyny ohrievajú stenu valca a poškodzujú olejový film.
ODPORÚČANIA TÝKAJÚCE SA ZÁBEHU MOTORA
- Vozidlo by nemalo byť úplne naložené
- Motor by mal bežať pri premenlivých otáčkach až do maximálnej hodnoty 2/3 maximálnych otáčok
- Vyhnite sa jazde s nízkymi otáčkami motora
- Nepoužívajte maximálne otáčky motora pri každom prevodovom stupni.
- Nie je vhodne zabiehať motor po diaľnici pri konštantných otáčkach.
- Obmedziť brzdenie motorom
- Vyvarujte sa dlhšej dobe nečinnosti (napr. Semafory, dopravné zápchy)
ĎALŠIE TIPY
- Počas zábehovej fázy niekoľkokrát skontrolujte hladinu oleja. Počas fázy zábehu môže byť spotreba oleja vyššia. Odporúča sa skontrolovať hladinu oleja každých 50 až 100 km a v prípade potreby ju doplniť.
- Dôležité: Prvý krát meniť olej max. po 600 – 800 najazdených km. Taktiež vymeniť olejový filter. Z motora musia byť odstránené kovové mikročastice, ktoré vznikajú počas zabiehania vo veľkej miere znižujú životnosť motora